söndag 10 januari 2010

Humörväder!


Återigen en vilodag, hihihi.
Ville inte gå ut i detta väder. Nu blåser det, nästan storm och Göran ont i knät. Ja, då blev det på motionscykeln dubbelt så långt, alltså 2 mil.
Frysen är nu fräsh och laddad igen! Jag har lagat revbensspjäll på "Gins" vis.
Gin var en vännina som jag "raggade" tillsammans med i min ungdom, hon var min brudtärna och höll brudbuketten under vigseln. Hon dog i hjärntumör för några år sen.
Hennes sista tid i livet bodde vi båda på Södermalm i Stockholm och hon lärde mig detta med revbenspjället.
Man tar 1 dl. varmt vatten, 1 dl brunt farinsocker, 4 msk. kinesisk soja, 1 msk. ingefära och 2 vitlöksklyftor.
Tag ut revbenspjället ur frysen och lägg det fruset i dubbla plastpåsar och häll marinaden i påsen. Vänd detta i påsen 1 dygn.
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg först den beniga sidan upp och låt den stå i ugnen 30 min. Vänd den och häll på lite av marinaden och in i ugnen i 30 min igen, vänd ytterligare en gång och låt den stå 30 min. Den marinad som blir över gör man en jättegod sås på.
Just nu luktar det så gott i hela huset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar