torsdag 14 juni 2012

Mina blomster i Gumpebo.

Bondsyrenen, så ljusblå i färgen men en underbar doft. Fanns här när vi flyttade hit. De vita bollarnas buske, står vid flaggstången. Namnet jag inte kan stava till, men så vacker står den utanför lillstugan. Stor daggkåpa, använder jag i buketterna jag plockar. Det finns alltid en liten droppe i bladets mitt. Irisen, som växer i en ring. Min älsklingsblomma nummer 1, Pionen. Har flera sorter och bondpionen blommar lite senare än denna röda pion. Snart är det midsommar och då ska dessa absolut finnas. Växer i massor på tomten. Löjtnantshjärtan som är en riktig mormorsblomma. Denna kaprifol kommer från Bjursnäs i Björnlunda trakten via Järna, Vendelsö och ända hit till Hulu. Morbror Holgers ros från Gulvalla har alltid en massa blommor och doftar ljuvligt. Min rabatt med hostor och ljuvliga violer, snart slår liljor och stora prästkragar ut. Rabarberblommorna kan jag bara inte kasta, de är vackra som snittblommor och håller länge. Och allt detta finns på Gumpebos ägor. Njut av prakten för det gör jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar