måndag 10 januari 2011

Barrfritt?

Nu är glada julen slut, slut, julegranen bäres ut, ut.
Men till nästa år igen, kommer han vår gamle vän
ty det har han lovat!
Ja så var det över för den här gången.
Nu går vi mot ljusare tider igen. Dagarna har blivit längre, det märks på "tajmrarna" som adventsljusstakarna hade. Jag kopplade i lampor istället och då såg jag hur det har blivit ljusare mot vad det var i november när jag kopplade i stakarna.

Jag fick städat också, har torkat golven och slängde ut mattorna i snön, öppnade fönstren på vid gavel, då blir det en annan doft i huset.
Så nu kan jag ägna mig åt att läsa och släktforska igen.

Jag håller på och tittar åt våra vänner på Gotland. Trodde jag skulle få forska där, men fick tji, dom är från Stockholm, småland och östergötland istället. Så några äkta Gotlänningar var dom inte!
Om man ska kalla sig gotlänning, stockholmare eller annat, ska man vara född där i tre generationer, har jag läst någonstans!
Så den som kan kalla sig "stockholmare" i vår familj är Sofie. Jag o Göran, Susanne, sen Sofie är födda i Stockholm, och Sofie är tredje generation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar