onsdag 17 november 2010

Mycket roligt på en enda dag!

Kl. 10.00 på förmiddagen kom radiosjuhärad och intervjuade Yvonne och mig på muséet. Vi var där över 1 timma, men ska bli ett program på 8 min. Den här tjejen är gotländska.....

Sen åkte maken o jag vidare för att köpa nya hönor. Vi fick med oss 7 st av sorten Hamburgare, så vi har döpt dom alla på H.
Hanna, Hannelore, Helga, Hilma, Hilda, Hildur och Hulda. Vi tog ingen tupp med, utan Berra får klara utav alla, även Bosse, Dagmar, Berit, gammel hönan, Grevinnan och lilla Pip. Så nu ska han klara av 13 hönor alldeles själv.
Ankorna är Helge, Annika, Cecilia, Gunnar och Gullan.


måndag 15 november 2010

Framförhållning!

Har börjat plocka hem lite adventsmossa och sånt. Solgrodan fick en liten gran på kökssidan också. Det gäller att passa på när det är barmark, snart ligger väl snön där igen. När jag skulle ha lingonris till en luciakrona var det fullt med snö.....


Visst är det vackert! Pysslar lite inför besök från Nynäshamn i helgen. Ska bli så roligt att träffa dom, inte setts på MÅNGA ÅR.

Ankbad!

Idag fick "skitiga Helge" ta sig ut och blaska i hinken istället. Den stora baljan vi har, står i leran i hönsgården och ankorna står i lervällingen. Det älskar dom, men varför blir Helge så skitig och inte dom andra!


Hehehehe jag skrämde in dom, vattnet vill jag blaska i, så det så!

Utställningen "rötter och traditioner".

Vi bjöd på glögg och pepparkar. Det gjorde att vi kunde diskutera allt från gamla traditioner, historien om pepparkakor, för att sen gå vidare till rötterna och Yvonne visade hur man kan släktforska med datorns hjälp.
En del hittade sig själva på de gamla fotografierna från 1950 talet och Luciafirande i Ulricehamn.




Det var så roligt att träffa alla Ulricehamnsbor som kom för att titta på mina pepparkaksformar.

torsdag 11 november 2010

Musse hämtar mat!

Jag fick se Jäzper sittande i matrumsfönstret blickstilla, stirrande ut på altanen. Där har vi ett fågelhus med solrosfrö i. Fåglarna flyger fram och tillbaka för att ta mat, men då brukar Jäzper "skratta" .


















Denna gång sitter han blickstilla och stirrar på trappen, då fick vi se lilla skogsmusen Musse som springer ut och in under huset. Han, troligtvis eftersom han jobbar så, plockar solrosfrön och kilar in under huset. Musse är så söt, så hoppas han hinner undan när den stora läskiga katten kommer ut.
Jäzper har redan tagit 2 st näbbmöss, som han gärna vill ta in och visa hur duktig han varit. Han är stor kille nu!


tisdag 9 november 2010

Fuskgranen i Stockholm!

När vi återkom till Stockholm måndagkväll, hade man börjat att sätta upp den stora granen vid Strömmen i Gamla stan. Vilket fuskbygge det är. Här ser man hur grenarna byggs in med skylift, fusk, fusk.



Familjeresa till Åland

Vår familjeresa till Åland blev lyckad.
Ungarna var med och "tjafsade" som vanligt. Det är kul!





Alla var med!



!
Susanne, Rosa och Lasse.


Undertecknad med make.





Susanne o Uffe






Nu var detta en "pensionärsbåt" och medelåldern var 70 år. En "tanta" frågade Sofie vad dom gjorde på den här båten. Vi firar mamma sa Sofie.





Ludde var med också!



Min "Moffis"






En som ville slippa lyssna på "trio med Bumba". Hon läste istället!